wait لطفا صبر کنید
شب چهارم رمضان ۱۳۹۷ - حجت‌الاسلام قاسمیان
گزیده ای از متن سخنرانی



به نام خدا

حجت الاسلام قاسمیان

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت سحر ۴ رمضان

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

طاعات و عباداتتان قبول باشد ان شاالله

چند نکته را خیلی کوتاه و تیتروار توجه کنیم،

یک اینکه تعقیبی که در نماز هست بسیار بسیار سفارش شده و تعقیبات نماز جزو نماز تقریبا محسوب شده است. آن مفاد معرفتی که این تعقیبات تقریبا دارد، این یک نکته است که مفصل است.

یک مطلبی که ما داریم که بحث تولی و تبری است که داریم هل الدین الا الحب و البغض اصلا دین جز حب و بغض نیست، گاهی اوقات ما روی حب کار می کنیم ولی روی بغض خیلی کار نمی کنیم. یعنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان دین، نه نسبت به چهار تا گناهکار، ما بغض نداریم. یکی از کار هایی که ائمه هم انجام میدادند و هم سفارش می کردند، این بود که می گفتند در روایت صحیح هست لا تنصرفوا علی الطلاه مگر اینکه مثلا لعن کنید بنی امیه را. از نماز منصرف نشوید مگر این کار را بکنید. راوی می گوید من می دیدم خود ائمه بعد از نماز و بعد از تسبیحات، شروع می کردند به لعن زبانی برای دشمنان دین و خدا و پیغمبر. این را به اضافه مطلبی کنید که الان می گویم، در یکی از خطبه های نهج البلاغه کسی در صفین نی گوید که ببخشید در سقیفه جریان چه بود؟ حضرت به او می گویند، الان جریان سقیفه را سوال می کنی؟؟تو آدم مضطربی هستی...اما جواب کوتاهی به او می دهند، که عده ای بخل کردند و عده ای سخاوتمندانه بخشیدند، بعدش نکته ای می گویند که آن ماجرا تمام شد، دشمن امروز و استکبار امروز را نگاه کن، در گذشته گیر نکن، گذشته گذشت! نباید نگاه کنیم در تاریخ چه گذشته، این موضوع در آن به درد می خورد که امروز وضعیت چگونه است؟ این در مطالعه تاریخ به درد می خورد. وگرنه گذشت که گذشت. حضرت بیت شعری می خوانند که یعنی قضیه قبلی راه رها کن، غارت جدید را نگاه کن، آن دشمن را رها کن و دشمن جدید را نگاه کن. این جزو یکی از آداب تعقیبات نماز است و اثر آن را باید ببینیم که کسی بعد از نماز بعد از تسبیحات حضرت زهرا شروع کند دشمنان راه خدا را در ذهن بیاورد از کشور ها و ممالک، همین که بعد از نماز ها تکبیر می گویند، ریشه دینی دارد، همین مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و ... اگر این کارها را نکند و بر بغضش تاکید نکند معلوم نیست حبش دقیقا حب است یا خیر. لذا این حب و بغض را باید با هم داشت و اگر فکر می کنید این لعن لسانی اشکال دارد، در خود قرآن آمده که لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ۚ که در سوره مبارکه مائده دقیقا در همین جایگاه آمده است. آیه در جایگاه دشمنی با دین و خدا که گفته لعن لسانی دارند، چرا لسانی؟ هر چه معارف هست به زبان بگویید، زبان خیلی مهم است. آنچه که اعتقادتان هست بگویید. اگر نگویید خرد خرد به محاق می رود. فریاد بزنید که این اعتقاد من است. من به این ها اعتقاد دارم و به این ها اعتقاد ندارم. این را بگویید و خودتان را در رودربایستی خودتان نگه دارید وگرنه می بینید همینجوری از اعتقاداتتان کاسته می شود و عقب نشینی می کنید. اثر این را در تعقیبات نماز ببینید.

ان شاالله که خدا یک تولی و تبری جدی را به ما بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

صوت مراسم

شب چهارم رمضان 1397 - نکات اخلاقی

شب چهارم رمضان 1397 - روضه

شب چهارم رمضان 1397 - مناجات

شب چهارم رمضان 1397 - دعای ابوحمزه ثمالی

فیلم مراسم

شب چهارم رمضان 1397 - تصویری
تصاویر مراسم

شب چهارم رمضان 1397 - روضه

شب چهارم رمضان 1397 - مناجات

شب چهارم رمضان 1397 - تصویری





به نام خدا

حجت الاسلام قاسمیان

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت سحر ۴ رمضان

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

طاعات و عباداتتان قبول باشد ان شاالله

چند نکته را خیلی کوتاه و تیتروار توجه کنیم،

یک اینکه تعقیبی که در نماز هست بسیار بسیار سفارش شده و تعقیبات نماز جزو نماز تقریبا محسوب شده است. آن مفاد معرفتی که این تعقیبات تقریبا دارد، این یک نکته است که مفصل است.

یک مطلبی که ما داریم که بحث تولی و تبری است که داریم هل الدین الا الحب و البغض اصلا دین جز حب و بغض نیست، گاهی اوقات ما روی حب کار می کنیم ولی روی بغض خیلی کار نمی کنیم. یعنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان دین، نه نسبت به چهار تا گناهکار، ما بغض نداریم. یکی از کار هایی که ائمه هم انجام میدادند و هم سفارش می کردند، این بود که می گفتند در روایت صحیح هست لا تنصرفوا علی الطلاه مگر اینکه مثلا لعن کنید بنی امیه را. از نماز منصرف نشوید مگر این کار را بکنید. راوی می گوید من می دیدم خود ائمه بعد از نماز و بعد از تسبیحات، شروع می کردند به لعن زبانی برای دشمنان دین و خدا و پیغمبر. این را به اضافه مطلبی کنید که الان می گویم، در یکی از خطبه های نهج البلاغه کسی در صفین نی گوید که ببخشید در سقیفه جریان چه بود؟ حضرت به او می گویند، الان جریان سقیفه را سوال می کنی؟؟تو آدم مضطربی هستی...اما جواب کوتاهی به او می دهند، که عده ای بخل کردند و عده ای سخاوتمندانه بخشیدند، بعدش نکته ای می گویند که آن ماجرا تمام شد، دشمن امروز و استکبار امروز را نگاه کن، در گذشته گیر نکن، گذشته گذشت! نباید نگاه کنیم در تاریخ چه گذشته، این موضوع در آن به درد می خورد که امروز وضعیت چگونه است؟ این در مطالعه تاریخ به درد می خورد. وگرنه گذشت که گذشت. حضرت بیت شعری می خوانند که یعنی قضیه قبلی راه رها کن، غارت جدید را نگاه کن، آن دشمن را رها کن و دشمن جدید را نگاه کن. این جزو یکی از آداب تعقیبات نماز است و اثر آن را باید ببینیم که کسی بعد از نماز بعد از تسبیحات حضرت زهرا شروع کند دشمنان راه خدا را در ذهن بیاورد از کشور ها و ممالک، همین که بعد از نماز ها تکبیر می گویند، ریشه دینی دارد، همین مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و ... اگر این کارها را نکند و بر بغضش تاکید نکند معلوم نیست حبش دقیقا حب است یا خیر. لذا این حب و بغض را باید با هم داشت و اگر فکر می کنید این لعن لسانی اشکال دارد، در خود قرآن آمده که لُعِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ۚ که در سوره مبارکه مائده دقیقا در همین جایگاه آمده است. آیه در جایگاه دشمنی با دین و خدا که گفته لعن لسانی دارند، چرا لسانی؟ هر چه معارف هست به زبان بگویید، زبان خیلی مهم است. آنچه که اعتقادتان هست بگویید. اگر نگویید خرد خرد به محاق می رود. فریاد بزنید که این اعتقاد من است. من به این ها اعتقاد دارم و به این ها اعتقاد ندارم. این را بگویید و خودتان را در رودربایستی خودتان نگه دارید وگرنه می بینید همینجوری از اعتقاداتتان کاسته می شود و عقب نشینی می کنید. اثر این را در تعقیبات نماز ببینید.

ان شاالله که خدا یک تولی و تبری جدی را به ما بدهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد